vitakka.blogg.se

2013-01-30
21:35:00

Hur ser en typisk dag ut för dig vad gäller religiösa inslag?
 

 

En helt vanlig dag för en Buddhist kan skilja sig gällande små saker, men för det mesta går den i samma mönster. Jag kommer berätta om hur mina föräldrars typiska dag ser ut. (då de är djupare och mer erfarna som troende buddhister än jag är)

Det första mina föräldrar gör på morgonen är att tända ljus och rökelse för att sätta sig och meditera, meditationen varar oftast i ca 30-40 minuter, under tiden påminner dem sig själva om sin strävan att nå upplysning.

Under dagen utför de inga formella övningar, men de har berättat och förklarat för mig att det inte bara är meditationerna som är viktiga, utan även att man följer de sätt som finns för att jobba med medvetenhetsträning, det kan vara saker som att inte ljuga, inte skvallra eller att inte skarva. En annan viktig sak är att man praktiserar apranihita (aimlessness) vilket innebär att man stannar i nuet med medvetandet samtidigt som man släpper taget om verkligheten och endast fokuserat på allt positivt.

Viktigt är även att man ser och uppmärksammar andra människor, man ska ha medkänsla och kunna visa att man bryr sig, då alla är lika värda och förtjänar samma stöd.
När man själv befinner sig i ett lugnt tillstånd men befinner sig i en väldigt stressig omgivning kan man se andra människors stress. Även om dem inte vet att man iakttar dem så kan man om man vill tänka sig in i deras situation, och känna samma saker som dem känner, vilket resulterar i att man med medkänsla kan se vad dem går igenom.

På kvällen genomgår man samma formella övning som på morgonen, man tänder ljus och rökelse och mediterar. På kvällen inkluderas även att man ska få tid att reflektera över dagen och sina handlingar.

2013-01-29
23:21:00

Vilka riter har buddhismen när någon dör?
 
Den här frågan tycker jag är väldigt intressant, då den skiljer sig mycket från hur vi går till väga i Sverige, så svaret blev relativt långt ;) hoppas att ni som ställer frågor får de svaren ni söker :)
 
 

När någon inser att dem snart kommer dö, får dem själva välja vart dem vill tillbringa sina sista dagar, vissa tar sig till ett kloster och tillbringar livets sista del där medan andra väljer att stanna kvar hemma. Vissa människor spenderar precis som många andra sin sista tid på sjukhus, och får då besök av munkar som sjunger välsignelser för de döende.


Det är viktigt att göra den sista tiden lycklig och harmonisk för den döende, vilket resulterar i ett bra slut och ger den döende förutsättningar till en bättre återfödelse.

Det första som händer efter att döden inträffat är att munkar, släktingar och närstående informeras. Kroppen läggs i en kista och förvaras vanligtvis i hemmet i tre dagar, kistan placeras centralt i hemmet och alla närstående hälsas välkomna för att ta ett sista avsked av den bortgångna. De närstående tar med sig vackra blomblad och vita flaggor, som de placerar på både kistan och andra ställen i hemmet. Även utsidan av hemmet pyntas, man sätter upp en lina med buddhistiska och/eller Thailändska flaggor, i den linan kan även vänner fästa kondoleanser med lyckohälsningar till den bortgångne.

Vem som helst är välkommen i hemmet efter någons död, så egentligen behöver man inte känna personen för att få vara med och deltaga under kondoleansbesöken. Det är vanligt att hemmen fylls med 50-70 personer efter att någon dött, är hemmet för litet reser man utsmyckade tält utanför huset i respekt för den bortgångne.

Den bortgångnes närmaste ska inte behöva sköta vardagliga sysslor under de 3 dagar som kistan befinner sig i huset, då de bör få sörja och lägga tid på att minnas. Matlagning och liknande sköts av grannar och överlämnas till de sörjande vilket är helt normalt och aldrig ifrågasätts.

Efter att döden inträffat hålls en ceremoni där en släkting eller nära vän häller vatten i en tom skål, låter vattnet rinna över och ned på en talrik som koppen ställts på. Vanligtvis läser man upp olika dikter/ord, vanligt är att man läser följande text:


Alla sammansatta ting är
förgängliga, förvisso.
Deras natur är tillblivelse 
och försvinnande.
Efter att ha blivit till
kommer de till ett slut. 
Det är en sann lycka 
att överkomma denna process 
Av tillblivelse och försvinnande.

 

Det är väldigt vanligt att buddhisterna inte vill begravas utan väljer att brännas istället, annorlunda är dock att kroppen inte bränns i ett krematorium utan i ett kloster. Under kremerings-ceremonin sjunger munkarna återigen välsignelser till den bortgångne, men läser även upp heliga skrifter.

Sju dagar efter att döden ägt rum hålls den andra ceremonin till minne av den bortgångne, det är en så kallad ”skänka mat-ceremoni” då munkar bjuds in och vänner, anhöriga och grannar är inbjudna.

Munkarna leder ceremonin, reciterar och håller Dhamma-tal. Alla som vistas på ceremonin tar med sig gåvor till munkarna och mat. Efter ceremonin serveras en måltid där munkarna serveras först och får sitta på finare kuddar, medan resterande gäster tar plats på golvet.

Samma ceremoni upprepas två gånger, en gång efter tre månader och en gång ett år räknat från dödsdagen.

 
 

Jämförelse:
(kristendom i Sverige)


Eftersom jag är buddhist men bor i Sverige så tänkte jag att jag skulle göra en jämförelse mellan de riter som jag nämnt här ovanför och de riter som man vanligtvis genomför i Sverige, alltså kristendomens riter.

-När en kristen inser att hen kommer dö inom en kort tid så händer vanligtvis inget särskilt förutom att vänner och släktingar hälsar på och finns i närheten f
ör att säga adjö, om personen bor på sjukhus eller av annan anledning befinner sig på sjukhusden sista tiden så är det inte ovanligt att familjen kommer och bor med den döende. Ibland har den döende en dröm om något speciellt hen vill uppleva innan hen dör, och då brukar man se till att personen under kontrollerade förhållanden får uppleva sin dröm


När en personen dött i Sverige kommer det aldrig på tanke att man ska förvara kroppen hemma, på grund av hygienen. I kyrkan hålls snarast efter döden en ceremoni dit vänner och familj får komma för att sörja och ta ett sista avsked samtidigt som en präst läser upp delar ur bibeln.

Beroende på hur personen gjort sitt val så läggs kroppen i en kista eller tas till ett krematorium för att brännas. Antingen begravs kistan eller så sprids askan ut på en begravningsplats eller minnesplats dit vem som helst kan gå och lägga en blomma eller tända ett ljus för att visa att man tänker på den bortgångne.

Dessa saker föredrar jag med de olika religonernas riter:

Buddhismen:
*att den döende får tillbringa sin sista tid i klostret, i närheten av sin tro
*att man visar så stor respekt och omtanke för de närstående som sörjer en nära bortgången
*att buddhister är så öppna gällande
*att man håller flera ceremonier för att hedra den bortgångne

Kristendomen:
*att man inte förvarar kroppen hemma, jag tycker att det känns ganska läskigt även om jag har vistats hemma hos flera som haft sina avlidna hemma
*Att man skapar minnesplatser där de anhöriga och bekanta kan gå när de behöver en stund att tänka tillbaka

 

2013-01-29
23:15:00

Vilka är de viktiga traditionerna under året i Buddhismen?
En annan fråga från frågestunden :)
 
Här beskriver jag nu kort dem 4 viktigaste högtiderna under det Buddhistiska året

Vesak

Vesak firas till minne av dagen då Buddha föddes, hans uppvaknande och hans parinirvana. Alla dessa händelsen skedde under månaden Vesakha, därav namnet. Vesak är den största högtiden inom Buddhismen, och Buddhas uppvaknande är den viktigaste delen inom Vesak.

Hus och hem pyntas med lampor och ljus som ska symbolisera det ljus Buddha förde till världen. Lekmän besöker tempel eller kloster för att delta i de meditationer som pågår hela natten, många tar även med sig mat till templen.

Högtiden firas i alla Buddhistiska länder men dock inte på samma dag, i vissa länder firas alla tre händelserna på vesak (i maj), medan de i andra länder firas på tre olika dagar.
 

Dharmardagen

Dharmardagen firas till minne av den dag då Buddha började undervisa och av de kunskaper som han lärde ut. Ofta har man en går man på en recitation av någon viktig text, vanligtvis från någon av de Buddhistiska urkunderna. Man firar Dharmardagen under fullmånedagen i Juli.
 

Sanghadagen

Under Sanghadagen försöker man att fokusera på och ta åt sig av den inspiration man får av andra inom den Buddhistiska gemenskapen. Den andliga gemenskapen mellan alla som utövar Buddhas lära kallas för Sangha, men sen finns det även olika nivåer av sanghan, dels den upplysta gemenskapen och dels den stora sangha, där alla som följer Buddhas lära ingår.


Det kan inträffa att man ger varandra presenter, men oavsett så glädjs vi åt att vi finns. Sanghadagen firas på fullmånedagen i november.
 

Parinirvanadagen

Parinirvanadagen infaller i februari och är mer seriös än många andra högtider, då man inte firar, utan snarare minns Buddhas bortgång och uppgående i slutgiltigt Nirvana. Trots att högtiden handlar om död så går det inte ut på att man ska minnas under en dyster stämning.
Buddha var en medmänniska, och hans död var precis som alla andras, men skillnaden är att Buddha hade nått till en punkt där han inte behövde återfödas utan istället blev upplyst, med andra ord kom till Nirvana.

Man skänker även en tanke till familjemedlemmar och andra närstående som gått bort, samtidigt som man önskar dem lycka till på deras fortsatta vandring, oavsett hur den ser ut.


 

2013-01-29
23:12:00

Vilka riter har buddhismen för äktenskap?
Jättekul att jag redan fått in frågor till min "frågestund", här är svar till en av frågorna :)
 
Inom Buddhismen är äktenskapet ett värdsligt avtal mellan två jämlika parter. Det ska inte finnas något prästerskap, därför måste vigselförrättaren vara en lekman. (en lekman är en helt vanlig eller obildad människa.

Ett äktenskap inom buddhismen är tillåtet att utformas på sitt eget sätt, dett finns alltså inga givna regler för vad som är rätt. Det viktigaste anses vara en överenskommelse där de två parterna lovar att inte göra varandra eller tredje part illa. (detta innebär att otrohet anses högst opassande då det alltid skadar minst en part)

Buddhismen ser inte någon etisk skillnad på äktenskap och samboskap.

Det är parets eget val vilken relation de vill ha till staten, då det viktigaste är att dem har en bra relation till varandra.

Inom denna religion får alla ingå ett äktenskap, homosexuella är lika accepterade som retrosexuella om de älskar varandra och vill leva ihop. Samma sak gäller månggifte även om det kan medföra problem med tiden.

I de flesta fallen är inte äktenskapen arrangerade, då människor bör få välja själva vem de vill ingå äktenskap med, men även inom buddhismen händer det att föräldrarna gifter bort sina barn.


 

Reflektion
(otrohet, månggifte)

Jag har tänkt ganska mycket på äktenskapet inom den religion som jag själv har valt att följa, så nu tänkte jag dela med mig av mina tankar och funderingar..

Jag funderar på det här med att det inte finns några regler för hur hur äktenskapet ska vara utformat, Buddha har själv sagt att de två parterna i ett äktenskap själva ska få bestämma hur dem vill bygga sitt eget äktenskap. Men om båda parter skulle tycka att det var okej att vara ”otrogen” utanför äktenskapet så skulle inte det vara fel, i alla fall inte så länge man ser till att den tredje parten inte känner sig utnyttjad eller sårad.

Att otrohet kan vara okej i någon enda form tycker jag personligen är fel, då det kan såra personer som man inte visste hade med saken att göra, den som man är otrogen med kan ha flickvän/sambo utan att säga det, och det är klart att det sårar om hen får reda på otrohetsaffären. På något sätt räcker det inte bara att tänka på vad man gör, man måste även tänka åt andra.

 

Om man tänker ur ett samhällsperspektiv så måste det bli mycket svårare att lita på människor, när man inte vet ifall man sårar någon man inte vet existerar.

Likaså är månggifte tillåtet och accepterat, vilket gör det omöjligt att göra alla i äktenskapet rättvist behandlade, då någon troligen kommer känna sig lite mindre uppskattad än någon annan vilket kan leda till att dem försöker skada varandra.

Jag tycker att det här är väldigt svårt se en lösning på, men enligt mig skulle det nog det bästa vara att förbjuda otrohet, det är inte rätt någonstans. Meningen med att ingå frivilligt äktenskap är att man har hittat en person som man älskar och vill leva med. Har man olika åsikter angående förhållandets innebörder så får man se till att lösa det på ett bra sätt med varandra, inte gå till någon annan och ha en ”otrohetsaffär”. Men ordagrant skulle jag säga att det bästa som skulle kunna hända var om man förbjöd otrohet.

Även om de här punkterna framkommer i andra religioner också så tycker jag att dem är viktiga att lyfta, då jag inte anser att det finns någon anledning till att riskera någon annans glädje.

 

2013-01-29
23:01:21

Frågestund :)
..eller hur man nu ska uttrycka det, i vilket fall så tänkte jag att ni läsare kunde få ställa frågor om min religion. Frågorna kan handla om precis vad som helst och jag svarar på så många jag har tid för ;) vissa svar kommer vara längre än andra, men i så fall är det för att jag tyckte att det fanns mycket viktigt att berätta om just det området.. Det skulle i alla fall vara jättekul om ni ville skriva era frågor som en kommentar här nedanför :))