vitakka.blogg.se

2013-01-30
21:35:00

Hur ser en typisk dag ut för dig vad gäller religiösa inslag?
 

 

En helt vanlig dag för en Buddhist kan skilja sig gällande små saker, men för det mesta går den i samma mönster. Jag kommer berätta om hur mina föräldrars typiska dag ser ut. (då de är djupare och mer erfarna som troende buddhister än jag är)

Det första mina föräldrar gör på morgonen är att tända ljus och rökelse för att sätta sig och meditera, meditationen varar oftast i ca 30-40 minuter, under tiden påminner dem sig själva om sin strävan att nå upplysning.

Under dagen utför de inga formella övningar, men de har berättat och förklarat för mig att det inte bara är meditationerna som är viktiga, utan även att man följer de sätt som finns för att jobba med medvetenhetsträning, det kan vara saker som att inte ljuga, inte skvallra eller att inte skarva. En annan viktig sak är att man praktiserar apranihita (aimlessness) vilket innebär att man stannar i nuet med medvetandet samtidigt som man släpper taget om verkligheten och endast fokuserat på allt positivt.

Viktigt är även att man ser och uppmärksammar andra människor, man ska ha medkänsla och kunna visa att man bryr sig, då alla är lika värda och förtjänar samma stöd.
När man själv befinner sig i ett lugnt tillstånd men befinner sig i en väldigt stressig omgivning kan man se andra människors stress. Även om dem inte vet att man iakttar dem så kan man om man vill tänka sig in i deras situation, och känna samma saker som dem känner, vilket resulterar i att man med medkänsla kan se vad dem går igenom.

På kvällen genomgår man samma formella övning som på morgonen, man tänder ljus och rökelse och mediterar. På kvällen inkluderas även att man ska få tid att reflektera över dagen och sina handlingar.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: